إظهار الرسائل ذات التسميات sara khairy Ahmed©All rights reserved. إظهار كافة الرسائل
إظهار الرسائل ذات التسميات sara khairy Ahmed©All rights reserved. إظهار كافة الرسائل
الخميس، 1 سبتمبر 2011
الأربعاء، 10 أغسطس 2011
الشبح
عرفت معنى الحب في الزمن القديم
في قصيدة لنزار و في غنوة لحليم
ياما انوصف بالهوى ..بالبحر ..و بجمال الورود.
و استنى يوم ورا يوم لحد ما يجيني الحبيب
و احلمبي اغنيله أغانى الست و العندليب.
و لما جه ..وجب علية الاعتذار.
وقف الكلام في جوفي صابنى الوجوم
لا عرفت أقوله بحبك ..ولا عديت النجوم.
جيت أوصفه بالهوى ملقيتش غير الغبار.
سبت الهوى ..ونزلت أدور ع الشجر جوة الطريق.
زي اللي نفسه ف قشة تنقذ الحلم الغريق.
لا لقيت شجر ولا خضار..ملقيتش غير العماير بتسد نور النهار.
و البحر..البحر كان أزرق لقيته لون الطين.
و الشط ..قالوا عليه رايق..لقيت عليه ملايين.
كأنه يوم الحشر.
ما هو كل شىء انكتب طلع مجرد حكاوي
لا لقيت سما لونها سماوي..ولا طيور و بلابل تنشد في الغناوي.
وبري اتنحل و أنا بدور لحبي على دليل
لا لقيت ورد ولا شجر و لا حتى سعفة نخيل
كل اللي شفته كان شوارع مرصوفة جوة أكوام الزبالة
و ناس لروحها الشر غيّة و الخير..اشتغالة.
شفت البطون ملهوفة على لقمة حرام..
و ساعتها بس عرفت ليه صوتي اتخرس و ليه نسيت الكلام.
مفيش في زمني يا حبيبي للحب وصف.
لا هقدر أكتب يوم قصيدة حب و لا هقدر أكتب حتى حرف.
في عنيه دموعي رغرغت ع الحب اللي مات و اندبح.
مفضلش منه غير شبح ..
اّخرة يعيش في ليلة م الزمن القديم ..في قصيدة لنزار او غنوة لحليم
انا اّسف
أنا اّسف يا ظالمني
أنا الظالم أنا المحقوق
أنا اللي ف عصري عشت اقل م البغلة ف عهد الفاروق.
و أنا اللي اديك على وشي بقت بصمة
فعشت سنيني انا مصدق باأن صرختي وصمة
وانا اللي رضيت
رضيت اقلب موازيني.
و خليتك في قلب بلادي تنفيني
و لكني في شوق للعدل
هيصبح حقي هو الكيف
و هرجع تاني أكون انسان ..عشان ملّيت في توب الطيف
فلا هقبل أموت صاحي ومن غير حس
و لا دودك هينهشني لا دمي اتخلق للمص
ولا نعلك يكون سقفي
ولا هرجع أعيش تاني و أنا من وشي متخفي
و روحي للجسد تترد ..عشان مبقتش على كفي.
فييجي اليوم عشان تعرف باْن دموعي صعب تسيل ..عشان جفت
و ان الدنيا بعد الوقف .. عليك لفت
و لجل تتوب و تتطهر ..من الذنب اللي عليك كان فرض
فنتعاتب و نتصالح
و بعد ما عشنا في جهنم ..نعود تاني نعيش ع الارض.
الشمس تشرق من الغرب
من بعد الاف السنين ... حدثت يا موسى المعجزة
الشرق غربت منه شمس و الغرب اشرق بالشموس
باتت بلاد الشرق دوما ع الذكريات متعكزة
بعد اما كانت يوم منارة.. محصلتش اليوم فانوس
بددنا بادينا الحضارة.. حتى التاريخ محفظنهوش
استوردوا كل التاريخ و صدرولنا بيه كازوز
اخدوا اللي ربوا بيه عقولهم و سابونا بنربي ف كروش
و لفلفونا في طاحونة.. قرش زايد او غموس
في ارضي..زرعوا حلمهم و ربطونا في السواقي
اكلوا الزبد كله و اكلنا.. اللي فاضل م البواقي
نحصد الحلم الغريب..اما الغريب.. بيجري في عجل التروس
يا شمس امتى ترجعي
م الشرق تاني تشرقي؟
سؤال اجابته صمت متغلف بحيرة
طول ما مهم ان احنا نسأل مين مسلمين و مين نصارى
طول ما ف نافوخنا ان الكتاب قيمتة اقل من السيجارة
و ان اللي بيعيشوا في شارع..
انبغ و انضف م اللي بيعيشوا في حارة
و الرشوة ولا المفهومية و الفهلوة هي الشطارة
طول ما الشباب عيال و بس.. اما الخبير هو العجوز..نفضل في ضل شمسهم
ولا مرة.. رح تتساوى روس
لكن ايماني بان بكرة جي حي
حي و هيحيي المعجزة
غدا ساصحو بعد حين م الضلام على صبح بشوش
سأرى بعيني شمس شرقي اشرقت..و تبث روح في النفوس
و ارى بعيني شرقي يحيي مجده
و اراه ثغرا باسما
من بعد سنوات العبوس ...
الخميس، 7 يوليو 2011
ديني حصري
فكرت أكتب لك غنوة لقيتني راح أغني عليكي
قلت هحكيلك حكاية
عن هموم لسٌاها بتمص ف دمايا
عن أيادي لونها ليلي لسه بتهد ف بنايا
أو هقولك
ع اللي صانك .. ع اللي خانك
عن شجاعك عن جبانك
أو علي جلدي اللي منسوج من خيطانك
و اللي باش من كتر ما اتشرب مهانك
بس قررت إني أبدأ الحكاية بالقسم
أقسم بإيماني بمحمد بالمسيح الحي
كلمة الله اللي شقت في الضلام الضي
إنه نصراني و ناصرني
ف عز أيام الجهاد بين جفونه كان حاملني
ياما كلنا صحن جوع ممزوج بهمه قبل همي
و كان هو بيصلب عليه و ف نفس النفس بسمي
و أما أدور جوه أصله
راح ألاقي إن أصله إما أخويه أو إبن عمي
أيوه أنا مسلم و لكن أصلي قبطي
عشت عمري فيكي حاضر و إنتي عني ياما غبتي
كنت أرد اللي يعادي و كان منايا تردي غيبتي
و أما قررتي تحاربي كنت أول من حاربتي
يبقي ليه تطابيني أتوب ؟
ولا ليه أكفر ذنوب ؟
هو يعني إنتي اللي توبتي ؟
بس ليه عليكي ألوم و إنتي ملياكي الشجون !
راح ألومك علي ولدك اللي ناسي دينه
بدي تعرف مين يا قبطي
حررك من إيد بيزنطي
و إنت يا مسلم جدودك
لما أسعفهم نجاشي
قوم و دور جوه أصلك و إحرق الجهل اللي فاشي
و بدل ما تحرقلك كنيسة
إحرق الإيد الخسيسة
اللي حبست صوت ولادك في الحناجر
إللي بيقتل ف أخوه و إللي بالأديان يتاجر
و إللي واخدك جوه حضنه و بإيديه مسلط خناجر
و أما أسأل عن ديانتك
قوم و قوللي ديني حصري
قبل ما تقوللي إني قبطي
قبل ما تقوللي إني مسلم
قوم و قوللي ديني مصري
الاشتراك في:
الرسائل (Atom)

